Pages

Monday 26 September 2011

Matlamat & Objektif Penagajaran

  1. Menentukan hasil pembelajarn
  2. Merancang aktiviti P&P
  3. Melakukan Penaksiran
  4. Memberi pengukuhan dan maklum balas



Ciri model pengajaran:
  • berpusatkan guru
  • berpusatkan pelajar

Matlamat VS Objektif... .... Apakah perbezaannya?
Objektif:
Perkara yang ingin dicapai dalam jangka masa yang pendek.Contohnya pelajar dapat menghuraikan kesan-kesan radioaktif

Matlamat:
Perkara yang ingin dicapai dalam jangka masa yang  panjang.Contohnya penguasaan pelajar terhadap subjek yang diajar.

Objektif pembelajaran VS Hasil pembelajaran..
           Apakah perbezaannya?

Objektif pembelajaran lebih bersifat am daripada hasil pembelajaran.contohnya pemahaman pelajar
Hasil pembelajaran lebih spesifik .Contohnya menghuraikan,menerangkan dan melukis tentang pelajaran yang diajar.


DEFINISI OBJEKTIF/HASIL PEMBELAJARAN
satu pernyataan yang menetapkan pengetahuan,kemahiran dan sikap serta nilai yang diinginkan daripada aktiviti pembelajaran.Selain itu, merupakan suatu pernyataan yang ingin dicapai

DOMAIN
Terdiri daripada 3 iaitu kognitif,psikomotor dan afektif/pengetahuan,kemahiran,sikap dan nilai

Komponen objektif/hasil pembelajaran
  • Frasa merujuk kepada kumpulan sasaran
  • kata kerja
  • objektif bagi kata kerja
  • konteks/keadaan
  • standard/kriteria


Kemahiran saintifik:
merupakan kemahiran untuk menjalankan sains.

Kemahiran proses sains VS Kemahiran manipulatif
kemahiran proses sains merupakan suatu pemikiran (minds-on) seperti infering,clasifying,predicting
kemahiran mnipulatif merupakan penyiasatan yang melibatkan psikomotor

Kemahiran berfikir:
Secara kreatif/lateral
secara krtis/analitis



    Thursday 22 September 2011

    Skillful Decisison Making



    1. What makes a decision necessary
    2. What are my opinion
    3. What are the likely consequence of each option
    4. How important are the consequences
    5. Which option is best 
    Kemahiran ini dapat membantu pelajar membuat keputusan dengan cepat







    Modul Instruksi/Pengajaran

    Model:Perwakilan struktur dan susunan suatu entiti atau proses   yang kompleks dalam bentuk yang lebih ringkas/mudah

    Asas pembinaan model:
    • berasaskan teori pembelajaran
    • berasaskan pemusatan guru atau peljar
    • berasaskan pelajar
    • berasaskan darjah penstrukturan 


    Apakah teori konstruktivisme?

    Teori konstruktivismme dalam proses pembelajaran:
    Merupakan proses pembelajaran yang menerangkan bagaimana pengetahuan disusun dalam minda manusia

    Prinsip yang digunakan:
    • Pengetahuan dibina oleh pelajar
    • guru bertindak sebagai fasilitator
    • komunikasi antara guru dengan murid menimbulan perselisihan faham
    • proses pembinaan pengetahuan melibatkan aspek sosial iaitu guru menggalakkan interaksi antara murid
    Premis asas konstruktivisme:
    • Pelajar membina,meruntuh dan membina semula pengetahuan mereka sendiri
    • membina, meruntuh dan membuna semula sesuatu makna ialah pembelajaran
    • pembelajaran berlaku apabila pelajar menstruktur semula idea sedia ada mereka dengan menghubungkaitkan idea yang lama
    Pembelajaran berasaskan teori inijuga memerlukan
    • pembelajaran melibatkan bahasa
    • pembelajaran perlu ada konteks
    • metakognisi












    Apa itu metakognisi?

    • fungsi eksekutif yang mengurus dan mengawal bagaimana seseorang menggunakan mindanya dan merupakan proses kognitif yang paling tinggi and canggih
    • metakognisis tidak sama dengan kognisi atau proses pemikiran seperti membuat inferens,membuat perbandingan,membuat ramalan,menilai dan analisis
    • metakognisi adalah satu kebolehan dimana individu berfikir diluar dan mengesan cara dia berfikir atau mengesan proses kognitif yang dilakukan
    Model pengajaran 4 fasa

    1. Permulaan/mencungil idea pelajar
    2. Struktur/menstruktur semula idea
    3. Aplikasi idea
    4. Refleksi

    Tuesday 20 September 2011

    PENDIDIKAN

    Tahukah anda??? Apakah yang dimaksudkan:

    • Pendidikan
    • Intruksi
    • Pengajaran
    • Teknologi
    • Penaksiran
    • Pembelajaran






    Bagaimanakah keenam-enam elemen ni berkait antara satu sama lain?

    Pendidikan melibatkan pembelajaran dan pengajaran.Oleh itu, intruksi diperlukan sebagai proses pemudah cara dalam proses pengajaran contohnya dalam memberi arahan kepada pelajar.Teknologi dalam pengajaran turut diperlukan yaang bertindak sebagai alat pemudah cara.Melalui teknologi,pelajar akan mudah memahami tentang pelajaran pada hari itu di samping memudahkan proses pengajaran guru.Selain bertindak sebagai alat pemudah cara,teknologi juga merupakan suatu idea yang mana kita boleh melihatnya di blog atau di wikispace.Akhir sekali ialah penaksiran.Penaksiran ialah proses untuk mengumpul data tentang apa yang pelajar tahu dan apa yang pelajar lakukan.Selain daripada pelajar,guru turut memperoleh input tentang prestasi dan kebolehan pelajar-pelajar mereka. 

    Pengajaran inkuiri:
    Inkuiri?Inkuiri merupakan satu sifat ingin tahu.Teknik WKHL boleh diaplikasikan dalam pengajaran inkuiri ini.

    • K = What you know?
    • W =What you what to know?
    • H = How you find out?
    • L = What have you learned?

    Tuesday 13 September 2011

    ASSESSMENT

    Definition Of Assessment:
    >The process of collecting data about what student know and about what student able to do


    What is the way to asses student?
    The are many type of the ways.We can give the student a quiz,questionnaire and ask them to do a coursework like a presentation. From there we can know about the student skill and their knowledge. As we know, different student have a different skill.We also can measure the student through their behaviour


    Style of Assesment :
    > Self assessment
    > Group assessment
    > Peer assessment


    Type of assessment:
    >Formative assessment
    >Sumative assessment

    Monday 12 September 2011

    MY FIRST CLASS.....


    ASSESING STUDENT NEEDS

    Content:
    1) How is life without energy?
     Life cannot exist without energy. We are in a place full of darkness. All life depends on the continuous input of energy. Many chemical reactions in our bodies are tuned to extract energy from food and use this energy to make new cells and keep cells already made alive.Besides that, can you imagine life without like lights, fans,cars? These are also need energy. We need energy to do our daily work.No energy,no life....


    2) How does energy shortage affect our life?
    It will affect our life in many aspect of life like economy, health, and work production .We cannot get perfect result in each of our job like we do before.


    3) What do you know about nuclear energy? Can it be the dominant energy source in Malaysia? Justify your answer.
    Nuclear energy is energy from a nuclear reaction. It produced under a human control. It can produce in two different way. Firstly,large nuclei are split to release energy. In the other method, small nuclei are combined to release energy.


    Skills and attitude:

    1) What are the kind of question that you would answer to make an important decision?
    The advantage and bad impact of the decision.What we can get from this decision.


    2) What kind of behaviour that would facilitate social interaction?
    Friendly.We must have a good communication to facilitate social interaction. This is because, it involve of different ages of society.