Pages

Thursday 22 September 2011

Skillful Decisison Making



  1. What makes a decision necessary
  2. What are my opinion
  3. What are the likely consequence of each option
  4. How important are the consequences
  5. Which option is best 
Kemahiran ini dapat membantu pelajar membuat keputusan dengan cepat







Modul Instruksi/Pengajaran

Model:Perwakilan struktur dan susunan suatu entiti atau proses   yang kompleks dalam bentuk yang lebih ringkas/mudah

Asas pembinaan model:
  • berasaskan teori pembelajaran
  • berasaskan pemusatan guru atau peljar
  • berasaskan pelajar
  • berasaskan darjah penstrukturan 


Apakah teori konstruktivisme?

Teori konstruktivismme dalam proses pembelajaran:
Merupakan proses pembelajaran yang menerangkan bagaimana pengetahuan disusun dalam minda manusia

Prinsip yang digunakan:
  • Pengetahuan dibina oleh pelajar
  • guru bertindak sebagai fasilitator
  • komunikasi antara guru dengan murid menimbulan perselisihan faham
  • proses pembinaan pengetahuan melibatkan aspek sosial iaitu guru menggalakkan interaksi antara murid
Premis asas konstruktivisme:
  • Pelajar membina,meruntuh dan membina semula pengetahuan mereka sendiri
  • membina, meruntuh dan membuna semula sesuatu makna ialah pembelajaran
  • pembelajaran berlaku apabila pelajar menstruktur semula idea sedia ada mereka dengan menghubungkaitkan idea yang lama
Pembelajaran berasaskan teori inijuga memerlukan
  • pembelajaran melibatkan bahasa
  • pembelajaran perlu ada konteks
  • metakognisi












Apa itu metakognisi?

  • fungsi eksekutif yang mengurus dan mengawal bagaimana seseorang menggunakan mindanya dan merupakan proses kognitif yang paling tinggi and canggih
  • metakognisis tidak sama dengan kognisi atau proses pemikiran seperti membuat inferens,membuat perbandingan,membuat ramalan,menilai dan analisis
  • metakognisi adalah satu kebolehan dimana individu berfikir diluar dan mengesan cara dia berfikir atau mengesan proses kognitif yang dilakukan
Model pengajaran 4 fasa

  1. Permulaan/mencungil idea pelajar
  2. Struktur/menstruktur semula idea
  3. Aplikasi idea
  4. Refleksi

No comments:

Post a Comment