Pages

Sunday 2 October 2011



KeMaHiRan ProsES sAinS

  1. Memerhati:
  • Dipengaruhi pengalaman dan pengetahuan yang lalu
  • Menggunakan deria rasa, bau dan penglihatan
  1. Mengelaskan:
  • Memerhati dan mengenalpasti perbezaan dan persamaan antara objek atau fenomena
  • Mengumpulkan berdasarkan ciri-ciri sepunya
  1. Mengukur dan menggunakan nombor:
  • membanding objek menggunakan nombor
  • mencatat bacaan dengan betul
  • menggunakan unit dengan betul
  • menggunakan skala dan menerangkan nisbah
  1. Membuat inferens:
  • Membuat kesimpulan awal
  • menerangkan objek berdasarkan pemerhatian
  • Mungkin betul atau tidak
  1. Meramalkan:
  • kemahiran menentu atau menjangkakan hasil perubahn berdasarkan pemerhatian
  1. Berkomunikasi:
  • mengemukakan idea dalam bentuk graf,gambar rajah
  • kemahiran mendengar idea orang lain dan bertindak balas kepada idea tersebut
  • kemahiran menerima dan mendengar(idea)
  1. Mengguna perhubungan ruang dan masa:
  • kemahiran menghubungkan ruang dan masa
  • proses menunjukan lokasi,arah, dan bentuk sesuatu objek dan perubahannya mengikut masa
  • contohnya objek bergerak dengan halaju,pengembangan bola ping pong
  1. Mentafsir data:
  • proses penerangan yang rasionaltentang objek,peristiwa atau pola daripada maklumat yang dikumpul
  • maklumat dikumpul dalam pelbagai bentuk
  1. Mendefinisi secara operasi:
  • memberi definisi tentang sesuatu konsep dengan menyatakan perkara yang perlu dilakukan dan diperhatikan
TAPI....Apakah perbezaan DEFINISI SECARA KONSEP & DEFINISI SECARA OPERASI
  • Definisi secara operasi:dengan cara mengukur(menggunakan nombor).Contohnya jarak pancutan air diukur untuk mengukur tekanan cecair
  • Definisi secara konsep:biasanya berdasarkan teori  
  1. Mengawal pembolehubah
  • Bermaksud apa pelajar boleh lakukan dalam minda
  • pembolehubah yang boleh mempengaruhi keputusa eksperimen perlu dikawal
  1. Membuat hipotesis:
  • suatu kenyataan umum yang difikirkan benar bagi menerangkan sesutu peristiwa
  • perlu diuji untuk menguji kesahihannya







  1. Mengeksperimen:
  • suatu penyiasatan untuk menguji sesuatu hipotesis
  • melibatkan kesemua kemahiran proses sains
KuRikULuM

Apakah maksud kurikulum?
Terdapat banyak maksud kurikulum iaitu:

kurikulum ni...
  • sukatan pengajaran
  • buku teks
  • kursus yang diikuti
  • pelan akademik
  • pengalaman terancang
  • standard
  • pelan akademik
  • skop dan turutan
Dimensi kurikulum
Terdapat 5 dimensi kurikulum iaitu susunan,ciri pelajar,pelaksanaan,penaksiran dan penilaian.Akhir sekali ialah matlamat,tujuan dan isi kandungan

Jenis-jenis kurikulum
  • rasmi
  • operasi
  • tersembunyi
  • luar
  • nol
4 soalan TYLER
Soalan yang perlu dijawab sebagai panduan dalam merancang dan menggubal kurikulum

Tabii dan struktur pengetahuan

  • Pengetahuan ialah kefahaman yang datang dari kombinasi data,maklumat, pengalamn dan interpretasi peribadi
Jenis pengetahuan
  • deklaratif
  • tatacara
  • struktur
Pengetahuan diklasifikasikan 2 iaitu eksplisit dan tanpa kata-kata

Berdasarkan BLOOM terdapat 4 jenis pengetahuan:
  • fakta
  • konsep
  • prosedur
  • metakognitif
Apakah beza antara FAKTA,HUKUM & TEORI

  • FAKTA: Boleh diubah.Fakta yang ada pada hari ini boleh diubah atau tidak digunakan untuk hari-hari yang seterusnya
  • HUKUM:memperihal atau menceritakan sesuatu
  • TEORI: telah terbukti.menjelaskan aspek yang menggabungkan fakta ,hukum,inferens,hipotesis

No comments:

Post a Comment