KeMaHiRan ProsES sAinS
- Memerhati:
- Dipengaruhi pengalaman dan pengetahuan yang lalu
- Menggunakan deria rasa, bau dan penglihatan
- Mengelaskan:
- Memerhati dan mengenalpasti perbezaan dan persamaan antara objek atau fenomena
- Mengumpulkan berdasarkan ciri-ciri sepunya
- Mengukur dan menggunakan nombor:
- membanding objek menggunakan nombor
- mencatat bacaan dengan betul
- menggunakan unit dengan betul
- menggunakan skala dan menerangkan nisbah
- Membuat inferens:
- Membuat kesimpulan awal
- menerangkan objek berdasarkan pemerhatian
- Mungkin betul atau tidak
- Meramalkan:
- kemahiran menentu atau menjangkakan hasil perubahn berdasarkan pemerhatian
- Berkomunikasi:
- mengemukakan idea dalam bentuk graf,gambar rajah
- kemahiran mendengar idea orang lain dan bertindak balas kepada idea tersebut
- kemahiran menerima dan mendengar(idea)
- Mengguna perhubungan ruang dan masa:
- kemahiran menghubungkan ruang dan masa
- proses menunjukan lokasi,arah, dan bentuk sesuatu objek dan perubahannya mengikut masa
- contohnya objek bergerak dengan halaju,pengembangan bola ping pong
- Mentafsir data:
- proses penerangan yang rasionaltentang objek,peristiwa atau pola daripada maklumat yang dikumpul
- maklumat dikumpul dalam pelbagai bentuk
- Mendefinisi secara operasi:
- memberi definisi tentang sesuatu konsep dengan menyatakan perkara yang perlu dilakukan dan diperhatikan
- Definisi secara operasi:dengan cara mengukur(menggunakan nombor).Contohnya jarak pancutan air diukur untuk mengukur tekanan cecair
- Definisi secara konsep:biasanya berdasarkan teori
- Mengawal pembolehubah
- Bermaksud apa pelajar boleh lakukan dalam minda
- pembolehubah yang boleh mempengaruhi keputusa eksperimen perlu dikawal
- Membuat hipotesis:
- suatu kenyataan umum yang difikirkan benar bagi menerangkan sesutu peristiwa
- perlu diuji untuk menguji kesahihannya
- Mengeksperimen:
- suatu penyiasatan untuk menguji sesuatu hipotesis
- melibatkan kesemua kemahiran proses sains
KuRikULuM
Apakah maksud kurikulum?
Terdapat banyak maksud kurikulum iaitu:
kurikulum ni...
- sukatan pengajaran
- buku teks
- kursus yang diikuti
- pelan akademik
- pengalaman terancang
- standard
- pelan akademik
- skop dan turutan
Dimensi kurikulum
Terdapat 5 dimensi kurikulum iaitu susunan,ciri pelajar,pelaksanaan,penaksiran dan penilaian.Akhir sekali ialah matlamat,tujuan dan isi kandungan
Jenis-jenis kurikulum
- rasmi
- operasi
- tersembunyi
- luar
- nol
4 soalan TYLER
Soalan yang perlu dijawab sebagai panduan dalam merancang dan menggubal kurikulum
Tabii dan struktur pengetahuan
- Pengetahuan ialah kefahaman yang datang dari kombinasi data,maklumat, pengalamn dan interpretasi peribadi
Jenis pengetahuan
- deklaratif
- tatacara
- struktur
Pengetahuan diklasifikasikan 2 iaitu eksplisit dan tanpa kata-kata
Berdasarkan BLOOM terdapat 4 jenis pengetahuan:
- fakta
- konsep
- prosedur
- metakognitif
Apakah beza antara FAKTA,HUKUM & TEORI
- FAKTA: Boleh diubah.Fakta yang ada pada hari ini boleh diubah atau tidak digunakan untuk hari-hari yang seterusnya
- HUKUM:memperihal atau menceritakan sesuatu
- TEORI: telah terbukti.menjelaskan aspek yang menggabungkan fakta ,hukum,inferens,hipotesis
No comments:
Post a Comment